środa, 14 grudnia 2011

Kakaowy piernik z ciemnym piwem

Czas na zapach świąt! :) Cynamon, imbir, goździki, gałka muszkatołowa, kardamon i inne zapachy zamknięte w przyprawie do piernika komponują się w jeden idealny aromat, kojarzący się z grudniowym pieczeniem. Tego zapachu na pewno nie może zabraknąć w świąteczne dni.
O pierniku z piwem czytałam już w zeszłym roku i chciałam, żeby to był pierwszy, tegoroczny wypiek. Inspirowałam się przepisem Doroty na Piernik na Guinnessie. Zamiast Guinnessa użyłam jednak regionalnego ciemnego piwa - Czarnej Fortuny - moim zdaniem jednego z najlepszych piw z niewielkiego browaru w Miłosławiu. Nie jest ono łatwo dostępne, ale kto kiedyś miał okazję spróbować to wie, że to jeden z tych produktów regionalnych, które warto promować :)
Pozostałe moje modyfikacje to miód lipowy zamiast melasy i cukier muscovado zamiast białego - w ilości odrobinę mniejszej, bo piwo jest słodkie. Zamiast imbiru i cynamonu użyłam przyprawy do piernika. Przez nieuwagę nie podgrzałam piwa wg przepisu i szczerze mówiąc, miałam obawy czy wszystko wyjdzie, ale piernik się udał :) Jest puszysty, mocno kakaowy... i muszę przyznać, że połączenie muscovado, miód & Czarna Fortuna daje radę ;)

SKŁADNIKI:
suche:
  • 1 i 1/4 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 łyżki kakao
  • 260 g mąki
  • szczypta białego pieprzu
  • 2 łyżeczki przyprawy do piernika
mokre + cukier:
  • 2 duże jajka
  • 180 ml oleju
  • 150 ml ciemnego, słodkiego piwa - np Czarnej Fortuny
  • 160 ml miodu lipowego
  • 100 g cukru muscovado
na polewę:
  • 100 g gorzkiej czekolady (o zawartości 65 % kakao)
  • 50 g masła
PRZYGOTOWANIE:
Piekarnik rozgrzać do temp. 175 stopni. Kwadratową blachę (ok. 23 cm) lub małą tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia.
Wg. przepisu Doroty - piwo zagotować i odstawić an chwilę do wystygnięcia (ja pominęłam ten etap przez nieuwagę i mimo to się udało ;))
W jednej misce wymieszać suche składniki - przesianą mąkę, kakao, przyprawy i sodę oczyszczoną.
W drugiej, większej misce mikserem ubić jajka z olejem, miodem i cukrem. Stopniowo dodawać suche składniki do mokrych, na zmianę z piwem. Wymieszać na gładką masę - ciasto ma płynną konsystencję. Wlać i do formy i wstawić do piekarnika. Piec 50-60 min - sprawdzić patyczkiem, czy ciasto jest dopieczone.
Polewę przygotować, rozpuszczając czekoladę w kąpieli wodnej wraz z masłem. Posmarować nią piernik i czekać, aż wystygnie... lub jeść od razu ;)







13 komentarzy:

  1. jak cudownie kakaowy!
    ja chcę już święta.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ cudownie wygląda! Tak pieknie wyrosło i ta polewa...mniam! Wyobrażam sobie jak cudnie musi pachnieć...

    OdpowiedzUsuń
  3. Podoba mi sie nazwa "Czarna Fortuna" - chetnie bym sprobowala tego piwa, w pierniku i saute :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Maggie do piernika idzie trochę ponad pół szklanki, więc jeszcze sporo zostaje. To piwo jest tylko w butelkach (wszak tradycja zobowiązuje;)), więc wysyłka do Anglii nie byłaby dobrym pomysłem, ale jak kiedyś będziesz w Toruniu to znam miejsce, gdzie można to piwo kupić i chętnie Cię zaproszę na testowanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piernik jak spełnienie marzeń każdego mężczyzny :-) (Kobiety pewnie też)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta polewa wywołuje ślionotok :] Ciekawa jestem czy to piwo czuć w smaku.

    OdpowiedzUsuń
  7. Te wieżyczki wyglądają obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda przepięknie no i to piwo :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Też mi smakują piwa fortuna. Oni chyba mają też złotego smoka? Ale najlepsze z jabłonowa:) ale to może nie do ciasta bo aż żal:) chodził mi kiedyś piernik na piwie po głowie i wyleciał, znów sobie o nim przypomniałam. Piękne!

    OdpowiedzUsuń
  10. Nieśka - mają złotego, srebrnego, czerwonego i czarnego smoka :) Z Jabłonowa też lubię - np. na miodzie gryczanym - fajne by było do ciasta :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakich wymiarów blaszka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Info jest w przepisie: kwadratowa blaszka (ok. 23 cm) lub mała tortownica.

      Usuń

Dziękujemy za wizytę na blogu!
Jeśli komentujesz, korzystając z opcji "anonimowy", prosimy napisz w komentarzu nick lub swoje imię ;)